Analýza otevřených a komerčních datových zdrojů ve vztahu k firemnímu sektoru v České republice

Analýza otevřených a komerčních datových zdrojů ve vztahu k firemnímu sektoru v České republice

Cílová skupina: Školení pro zaměstnance firem nebo majitele menších firem, kteří chtějí získat základní kompetenci v oblasti prověřování obchodních partnerů či konkurentů. Zaměstnanci získají základní znalosti v oblasti prověřování firem a posuzování rizik z obchodních vztahů. Proč? Protože prověřování obchodních partnerů podnikateli nařizuje zákon o DPH, a absenci tohoto prověření zákon sankcionuje hrozbou přenesené daňové povinnosti. Provedená analýza též může firmu vyvinit v situacích, kdy hrozí uplatnění trestní odpovědnosti právnických osob. Analýza tržního prostředí výrazně snižuje rizika a zvyšuje pravděpodobnosti dosažení pozitivních ekonomických výsledků.

Program kurzu

    • I. blok – Co je to analýza a kdo je to analytik?
      • Jaký je rozdíl mezi analýzou a názorem.
      • Co je zapotřebí pro kvalitní analýzu dat.
      • Jaké vlastnosti musí mít „analytik“.
    • II. blok – Proč někteří najdou a jiní nenajdou?
      • Na příkladu odhalení totožnosti ruských agentů GRU amatérských uživatelem internetu si popíšeme krok po kroku jeho postup a vysvětlíme způsob uvažování. 
      • Z praktického příkladu vyvodíme obecná pravidla.
      • Tato pravidla extrapolujeme na analýzu dat o českých firmách.
    • III. blok – Jaká data o českých firmách jsou reálně k dispozici a co z nich lze zjistit?
      • Podrobné uvedení dostupných zdrojů a analytických postupů za účelem detekce zakrývaných ekonomických problémů firem.
    • IV. blok – Seznámení s celkovým přehledem datových zdrojů
      • Podrobné seznámení s celkovým přehledem relevantních datových zdrojů, které jsou aktuálně u nás k dispozici.
    • V. blok – Analýza dat účetních závěrek
      • četní závěrky jsou v tomto oboru jedním z mála zdrojů „tvrdých“ dat, a přesto je řada podnikatelů opomíjí a nepracuje s nimi.
      • Vysvětlíme rozdíl mezi přístupem účetního k těmto datům, přístupem ekonoma a přístupem analytika.
      • Hodnocení dat účetních závěrek není „raketová věda“. Vysvětlíme, na jaké položky a jejich vzájemné vztahy je dobré se zaměřit, pokud chceme posoudit rizika z obchodních vztahů s nějakým obchodním partnerem.

Poznámka

    Zákon o obchodních korporacích (§ 51) Vám ukládá jednat pečlivě a s potřebnými znalostmi, a při podnikatelském rozhodování být informovaný a konat v obhajitelném zájmu obchodní korporace. Využívání analytických zpráv o obchodních partnerech či konkurenci tedy není nemístným „voyeurstvím“, ale jde o plnění zákonné povinnosti.

    Zpracování analytické zprávy Vás může ochránit:

    1. před uplatněním odpovědnosti jednatele či člena statutárního orgánu, že nejednal pečlivě a s potřebnými znalostmi ve smyslu § 51 odst. 1 zák. č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zák. o obchodních korporacích), ve znění pozdějších předpisů,

    2. před uplatněním trestní odpovědnosti právnické osoby - § 8 odst. 5 zák. č. 418/2011 Sb., o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim, ve znění pozdějších předpisů,

    3. před přenesením povinnosti uhradit DPH za obchodního partnera - § 109 odst. 1 písm. a) zák. č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů.

Termíny kurzu

Ježek studuje